Районна газета

Про реформу системи державних закупівель

Існують дві ключові проблеми, на вирішення яких і спрямована реформа державних закупівель. В її основі - перехід на систему електронних державних закупівель, яка дає повний доступ абсолютно до всієї інформації в режимі он-лайн. Відкритість інформації для всіх, у кого є доступ до Інтернету, дозволяє знизити ризики корупції, а сама електронна система - відстежити підозрілі тендери за певними критеріями. Спрощення доступу для бізнесу, підвищення конкуренції і "он-лайн торги" між учасниками в підсумку знизять ціни на закуповувані товари і послуги.

 15.09.2015 Президент України підписав антикорупційні зміни до законодавства про держзакупівлі (законопроект №2087). Наступний важливий крок - прийняття закону «Про державні закупівлі» і переведення всіх державних закупівель на електронну систему за моделлю ProZorro, пілотної електронної системи, яка була розроблена громадськими активістами. На сьогоднішній день на цю систему вже перейшов ряд міністерств і держпідприємств, вони стали піонерами пілотного проекту і допомагають удосконалювати ProZorro.

Сама система була запущена в лютому 2015 року та на сьогоднішній день вже дозволила заощадити більше 320 млн грн і провести майже 15 тисяч торгів на суму 4,3 млрд. гривень. Щоб масштабувати обсяги економії та системно боротися з корупцією необхідно успішно завершити наступні етапи реформ.

Підготовлено проект Закону «Про державні закупівлі», який повинен вступити в силу з початку 2016 року. І далі, за рік, усі державні установи та організації, що потрапляють під дію Закону, поступово перейдуть на електронні закупівлі.

Головні нововведення Закону «Про державні закупівлі»

1. Процедура торгів повністю переходить в електронний формат. Таким чином, система електронних закупівель ProZorro перекладається зі статусу пілота в статус обов'язкової системи для всіх державних замовників.

2. Вводиться процедура електронного оскарження. Представник бізнесу, який подав свою пропозицію на тендер, може легко і зручно оскаржити тендер, якщо він не згоден з рішенням тендерної комісії. Ця процедура - додатковий інструмент у боротьбі з надуманою дискримінацією учасників і спробами провести тендер для «своїх» постачальників.

3. Вводиться можливість включення в тендерні комітети професійних закупівельників. На жаль, сьогодні дуже часто обов'язки проводити закупівлі є для співробітників соціальним навантаженням в доважок до основних функцій. При такому положенні справ ні бажання, ні необхідних навичок і знань у людини немає, як наслідок - ефективність закупівлі часто дуже низька. Це відбивається як на ціні, так і на якості закуповуваних товарів і послуг.

4. Крім професіоналізації закупівельників, законопроектом передбачено запровадження Центральних закупівельних організацій, які зможуть проводити торги для декількох замовників. Це дозволить, по-перше, знизити адміністративне навантаження на невеликих державних закупівельників, які проводять торги рідко, а по-друге - підштовхувати постачальників до більш вигідним для замовника умов за рахунок акумулювання попиту та ефекту масштабу.

5. Ребрендинг самої процедури. Відмова від поняття «державні» закупівлі і приводиться термінологія до міжнародних стандартів. У Європі процедура називається: Public Procurement. У новому Законі це «публічні закупівлі», що добре поєднується з публічними засобами і публічним інтересом.

Законопроект «Про державні закупівлі» найближчим часом потрапить до парламенту. І для успішної реалізації реформи вкрай необхідно прийняти його і підписати до Нового року. Тим більше що переваги нової системи очевидні.

Легко і зручно проаналізувати вже пройшли в Prozorro тендери можна за допомогою відкритого модуля бізнес-аналітики на http://bi.prozorro.org/